Praktijk


Steadfast

Steadfast is een niche kantoor. Steadfast houdt zich uitsluitend bezig met financieel recht in brede zin.
Frans Croughs heeft in het rechtsgebiedenregister van de Nederlandse orde van advocaten het volgende hoofdgebied geregistreerd:
- Financieel recht
Op grond van deze registratie is hij verplicht elk kalenderjaar volgens de normen van de Nederlandse orde van advocaten tien opleidingspunten te behalen op dit hoofdrechtsgebied.


Financieel recht

Financieel recht omvat zowel bank- als effectenrecht.


Diensten

De nadruk binnen de praktijk van Steadfast ligt op het opstellen en onderhandelen van overeenkomsten. Steadfast is goed bekend met cliëntovereenkomsten, custody overeenkomsten, clearing overeenkomsten, brokerage overeenkomsten, prospectussen en met de gangbare standaard overeenkomsten zoals ISDA, GMSLA, OSLA, GMRA and LMA.

Steadfast adviseert haar klanten over de toepassing van voor hen relevante toezichtwetgeving, zoals onder meer:
- de Wet op het financieel toezicht, de Wft;
- Mifid;
- EMIR.
Steadfast adviseert bij het opstarten van nieuwe ondernemingen en bij projecten en producten in de financiële dienstverlening.

Klanten

Klanten van Steadfast zijn onder meer beleggingsondernemingen, beleggingsinstellingen, banken, handelshuizen, pensioenfondsen en andere financiële ondernemingen.

Kantoororganisatie

Het kantoorhandboek van Steadfast vindt u hier. In het kantoorhandboek van Steadfast vindt u informatie over zaken als interne organisatie, specialisatie, klachtenregeling, vervanging, et cetera."


Waarnemingsregeling

De klanten van Steadfast zijn stuk voor stuk ondernemingen die werkzaam zijn in de financiële sector. De klanten hebben vrijwel steeds een relatie met meerdere advocaten. Bij onverhoopte afwezigheid van Frans Croughs zullen de klanten geen prijs stellen op een door Frans Croughs aangewezen waarnemer, maar een eigen keuze willen maken voor de advocaat die de kennis en ervaring heeft om het betreffende dossier over te nemen en van wie zij de zekerheid hebben, dat hij of zij niet ook voor een concurrerende onderneming werkzaam is. Daarnaast geldt dat bij veel projecten waarbij Steadfast is betrokken, vertrouwelijkheid een voorwaarde is, waarbij Steadfast informatie niet zonder nadrukkelijke instemming van de klant aan een derde toegankelijk mag maken. Een vaste waarnemer heeft Steadfast dan ook niet aangewezen.


Alhoewel dit in de adviespraktijk van Steadfast beperkt relevant is, zorgt Steadfast er voor dat de klanten van Steadfast steeds over de laatste adviezen en concepten beschikken, zodat een opvolgend jurist het dossier indien dat gewenst zou zijn, zonder onnodig tijdsverlies kan overnemen.


Talia Croughs heeft toegang tot de dossiers en kan op verzoek van een klant documenten aan de klant sturen en de klant adviseren en begeleiden bij de overdracht van een dossier aan een ander advocatenkantoor. Talia Croughs zal in geval van duurzame afwezigheid van Frans Croughs toegang hebben tot de inbox van Frans Croughs. Talia Croughs zal in dat geval dus te bereiken zijn door het sturen van een mail aan Frans Croughs. Het telefoonnummer van Talia Croughs is 06 30070899.


Derdengeldenrekening

Steadfast accepteert geen geld van klanten of derden, anders dan als betaling van een factuur. Steadfast beschikt dan ook niet over een derdengeldenrekening.


Privacyverklaring

Advocaten hebben te maken met vertrouwelijke gegevens, waaronder uw persoonsgegevens. Het spreekt voor zich dat deze vertrouwelijk worden behandeld. Hoe Steadfast dat doet, leest u in deze privacyverklaring. Bij deze verklaring komt het volgende aan de orde:
a. persoonsgegevens die Steadfast verwerkt;
b. doel en grondslag verwerking persoonsgegevens;
c. verstrekking persoonsgegevens aan derden;
d. hoe lang wij uw persoonsgegevens bewaren;
e. welke rechten heeft u;
f. beveiliging van uw persoonsgegevens;
g. wijziging privacyverklaring en
h. vragen of klachten?


Ad a.
Afhankelijk van de overeenkomst met een klant verzamelt Steadfast onder meer de volgende informatie van aandeelhouders en medewerkers van de klant:
- persoonsgegevens zoals voor- en achternaam, geboortedatum, adres- en contactgegevens;
- documentnummer identiteitsbewijs;
- Burgerservicenummer;
- openbaar verkregen gegevens zoals gegevens uit het Handelsregister of Linked-In;
- btw-identificatienummer en
- alle overige informatie die u aan Steadfast verstrekt.

Ad b.
Steadfast verwerkt uw persoonsgegevens om uw opdracht en de overeenkomst met u uit te kunnen voeren en om te voldoen aan een wettelijke plicht. Steadfast gaat zorgvuldig met uw gegevens om en gebruikt deze uitsluitend voor het hiervoor beschreven doel. Het gaat hierbij onder meer om het opstellen van offertes, facturen, overeenkomsten, processtukken, adviezen en brieven en het voeren van correspondentie of onderhandelingen met (advocaten) van wederpartijen en (officiële) instanties zoals toezichthouders.

Ad c.
Steadfast verstrekt uw persoonsgegevens uitsluitend aan derden voor zover dat nodig is voor de uitvoering van de overeenkomst met u én voor zover dat nodig is om aan wettelijke verplichtingen, zoals de boekhoudplicht, te voldoen. Het gaat hierbij onder meer om leveranciers van computerprogramma’s voor de opslag van uw digitale dossier, de rechterlijke macht, een toezichthouder, onze boekhouder en derden die in opdracht van ons (advies)werkzaamheden verrichten.

Ad d.
Steadfast bewaart uw persoonsgegevens minimaal voor de duur dat u gebruik maakt van onze diensten. Op grond van wetgeving zijn wij echter verplicht om persoonsgegevens die worden vermeld in documenten die behoren tot onze administratie en dossiers, zoals facturen, gedurende tenminste de bewaartermijn van zeven jaar te bewaren. Zeven jaar na de beëindiging van de relatie tussen Steadfast en de klant, zullen deze gegevens bij Steadfast worden verwijderd.

Ad e.
U heeft de volgende rechten met betrekking tot uw persoonsgegevens en de verwerking ervan:
- het recht om uw persoonsgegevens te bekijken en een overzicht daarvan te ontvangen;
- het recht op wijziging van uw persoonsgegevens;
- het recht om ons te verzoeken uw persoonsgegevens te wissen (voor zover wettelijk toegestaan);
- het recht om ons te verzoeken bepaalde persoonsgegevens niet te verwerken;
- het recht op overdracht van uw persoonsgegevens aan een derde: als u bijvoorbeeld wilt overstappen naar een andere advocaat of adviseur, dan kunt u ons vragen uw gegevens aan die nieuwe advocaat of adviseur te verstrekken;
- het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw persoonsgegevens door ons.
Als u gebruik wilt maken van bovengenoemde rechten, dan kunt u contact met ons opnemen. Wij reageren hier dan binnen 4 weken op. Als het niet mogelijk is om aan uw verzoek te voldoen, bijvoorbeeld op grond van de wettelijke bewaarplicht, dan laten wij u dat binnen genoemde termijn weten. Als wij gehoor geven aan uw verzoek dan kan dit uiteraard tot gevolg hebben dat wij de overeenkomst niet (meer) kunnen uitvoeren.

Ad f.
Wij nemen passende technische en organisatorische maatregelen om persoonsgegevens te beveiligen tegen verlies en ongeoorloofd gebruik door derden, zoals hacking, spamming of verspreiding van virussen. Indien u toch denkt dat er misbruik is gemaakt van uw persoonsgegevens, dan kunt u contact met ons opnemen.

Ad g.
Steadfast heeft het recht de inhoud van deze privacyverklaring op ieder gewenst moment zonder voorafgaande kennisgeving te wijzigen.

Ad h.
In geval van vragen over deze privacyverklaring kunt u altijd contact met ons opnemen. Ook treft u meer informatie aan op de site van de Autoriteit Persoonsgegevens. Als u een klacht heeft over het gebruik van uw persoonsgegevens door ons dan kunt u hierover bovendien een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.